کد خبر: 1200798
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
عین‌اللهی: شیوع ویروس جدیدی از سوی سازمان جهانی بهداشت تأیید‌نشده و به ایران نیز نیامده‌است
زهرا چیذری
جوان آنلاین: چند وقتی می‌شود پای مردم برای درمان بیماری‌های تنفسی به مراکز درمانی باز شده‌است. صدای سرفه عابران خاطرات تلخ ایام کرونا را در ذهن افراد تداعی می‌کند. با وجود این، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت معتقد است کمتر از ۵ درصد بیماری‌های تنفسی این روز‌ها تقصیر کروناست و تقصیر ۵۰ درصد از سرماخوردگی‌های کنونی به گردن ویروس آنفلوآنزاست. اوج‌گیری ویروس آنفلوآنزا تا پایان آذر ادامه دارد و بعد از آن رفته‌رفته از شدت بیماری کاسته می‌شود. از سوی دیگر اوضاع بیماری‌های تنفسی در کشور چین به عنوان مبدأ آغاز بیماری کرونا نگران‌کننده شده‌است. طبق ادعای سازمان جهانی بهداشت، شمال چین از اواسط اکتبر امسال در مقایسه با مدت مشابه در سه سال گذشته، شاهد افزایش بیماری‌های تنفسی «شبیه به آنفلوآنزا» و سویه‌های ذات‌الریه در کودکان بوده‌است. سازمان جهانی بهداشت در تاریخ جمعه ۵ می ۲۰۲۳ به‌طور رسمی پایان وضعیت اضطراری کووید ۱۹ در جهان را اعلام کرده‌بود، اما آیا ویروس تازه‌ای در راه است و قرار است روز‌های سیاه کرونایی با نقش‌آفرینی یک ویروس جدید تکرار شود؟! 
 
ژانویه ۲۰۲۰ بود که سازمان جهانی بهداشت در پی شیوع بیماری تنفسی در کشور چین و مرگ و میر‌های ناشی از آن، ویروس کرونا را یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی و نگرانی بین‌المللی اعلام کرد. ویروس کرونا، اما سه سال به کابوس دنیا تبدیل شد و حتی همین حالا هم قربانی می‌گیرد. حالا، اما سه، چهار هفته‌ای می‌شود که با رشد بیماری‌های تنفسی در کشور مواجهیم و نگران از اینکه آیا موج تازه‌ای از بیماری‌های غیر‌واگیر در راه است. بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره شیوع بیماری جدید تنفسی در چین می‌گوید: «شیوع ویروس جدیدی از سوی سازمان جهانی بهداشت تأیید نشده و به ایران نیز نیامده‌است.»
وزیر بهداشت به مردم توصیه کرد که در صورت سرماخوردگی حتماً استراحت و از حضور در اجتماعات پرهیز کنند؛ همچنین در صورت ضرورت حضور در خارج از منزل، ماسک بزنند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند. 
عین‌اللهی تأکید کرد: «گروه‌های حساس و دارای شرایط خاص از جمله سالمندان و بیماران خاص باید سالی یکبار واکسن‌های آنفلوآنزا و کرونا را تزریق کنند.»
 
 طغیان آنفلوآنزا 
شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شیوه بیماری‌های تنفسی در کشور می‌گوید: «ما منتظر بودیم از اواسط آبان ماه آنفلوآنزا افزایش یابد و در آذرماه به اوج برسد، اما امسال این اتفاق دو هفته زودتر آغاز شد و از هفته گذشته موارد آنفلوآنزا افزایش یافته و انتظار داریم که نهایتاً سیر افزایشی بیماری تا اواخر آذرماه کند شود.»
به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در تابستان ۳۰ درصد افراد دارای علائم سرماخوردگی کشور مبتلا به کرونا بودند، اما الان زیر ۵ درصد موارد سرماخوردگی کرونا هستند. 
عرشی در مورد صعود آنفلوآنزا در کشور اینگونه توضیح می‌دهد: «۵۰ درصد موارد سرماخوردگی را افراد مبتلا به آنفلوآنزا تشکیل می‌دهند، به طوری که سطح ایمنی عموم جامعه به ویژه کودکان در برابر ابتلا به این بیماری و سایر ویروس‌های تنفسی پایین آمده و افراد در معرض ابتلا قرار می‌گیرند. از ابتدای مهرماه سال جاری شاهد موارد ابتلای متعدد افراد به آنفلوآنزا بودیم و پیش‌بینی می‌شود این روند افزایشی را طی ماه‌های آینده نیز تجربه کنیم.»
به گفته وی آبریزش و گرفتگی بینی از تفاوت‌های آنفلوآنزا و کرونا است که این علائم در آنفلوآنزا بیشتر بوده، این در حالی است که تعداد کمی از بیماران مبتلا به کرونا آبریزش بینی دارند. اگر فردی آبریزش بینی همراه با بدن درد، خستگی و تب داشته باشد، احتمالاً به این بیماری مبتلا شده‌است. 
طبق توضیحات عرشی از افرادی که به دلیل کرونا و آنفلوآنزا بستری می‌شوند، دو سوم موارد مبتلا به آنفلوآنزا هستند و کمتر از یک سوم کرونا و مابقی درگیری‌های ریوی هستند. عمده بستری‌ها مربوط به افراد واکسن نزده و بیماران مزمن است. 
وی تأکید می‌کند: «پیش‌بینی می‌شد امسال بیماری کمی شدیدتر باشد که این اتفاق رخ داد.»
 
 باز هم چین!
در کنار شیوع بیماری‌های تنفسی در کشور ما و دیگر کشورها، وضعیت شیوع این بیماری‌ها در چین غیر‌عادی به نظر می‌رسد. سازمان جهانی بهداشت عنوان کرده‌است که شمال چین از اواسط اکتبر امسال در مقایسه با مدت مشابه در سه سال گذشته، شاهد افزایش بیماری‌های تنفسی «شبیه به آنفلوآنزا» و سویه‌های ذات‌الریه در کودکان بوده‌است. 
مقامات بهداشتی چین روز ۲۲ آبان در یک کنفرانس مطبوعاتی این شرایط را ناشی از «برچیده‌شدن محدودیت‌های کرونا» و گردش پاتوژن‌های شناخته‌شده‌ای مانند آنفلوآنزا، مایکوپلاسما (که معمولاً بچه‌های کوچک‌تر را مبتلا می‌کند)، ویروس سنسیشیال تنفسی (آر‌اس‌وی) و ویروس به‌وجودآورنده کووید- ۱۹ نسبت داده‌اند. آن‌ها همچنین گفته‌اند که شهر پکن واقع در شمال چین، «به‌طور همزمان شاهد بروز چند عامل بیماری‌زا است.» و براساس گزارش‌های محلی، کودکان بسیاری با علائمی همچون التهاب ریه و تب بالا در بیمارستان‌های پکن بستری شده‌اند. 
با وجود این، سازمان جهانی بهداشت (WHO) از چین خواست تا جزئیات بیشتری درباره شیوع بیماری‌های تنفسی که اخیراً در شمال این کشور گزارش شده‌است، ارائه کند. 
سازمان جهانی بهداشت به مردم چین توصیه کرده‌است اقدام‌هایی را برای کاهش خطر بیماری‌های تنفسی دنبال کنند. اقداماتی که شامل واکسیناسیون، حفظ فاصله از افراد بیمار، ماندن در خانه در هنگام بیماری، انجام آزمایش‌ها و مراقبت‌های پزشکی در صورت نیاز، زدن ماسک به صورت، اطمینان از تهویه مناسب و شستن منظم دست‌ها می‌شود. 
در حالی که کارشناسان تأکید می‌کنند که وضعیت همچنان نامشخص است، اما اظهار می‌کنند که احتمال کمی وجود دارد که این افزایش در موارد ابتلا به بیماری‌های تنفسی ناشی از یک ویروس جدید باشد. 
رئیس مرکز مدیریت بیمار‌ی‌های واگیر وزارت بهداشت هم در واکنش به اخباری مبنی بر نگرانی سازمان جهانی بهداشت از شیوع بیماری تنفسی در چین اینگونه توضیح می‌دهد: «اخیراً سازمان جهانی بهداشت به چین اعلام کرده که افزایش موارد بیماری‌های تنفسی را باید با جزئیات به این سازمان ارائه کند. هنوز جزئیاتی از بیماری شایع‌شده تنفسی در چین منتشر نشده است و دولت چین اعلام کرده که برآورد اولیه نشان می‌دهد که پس از رفع محدودیت‌های کرونایی و کاهش رعایت پروتکل‌ها، ویروس‌های تنفسی در کودکان شایع شده‌است.»
 
 همان راهکار‌های همیشگی
اما باید چه کرد تا از بیماری‌های تنفسی این روز‌ها در امان باشیم یا اگر دچار چنین بیماری‌هایی شدیم، آن را به دیگران انتقال ندهیم؟
طبق توصیه رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت همان راهکار‌های قدمی بهترین شیوه مواجهه با ویروس‌های تازه است. وی توصیه می‌کند افراد برای حفظ سلامت خود بهتر است در اماکن عمومی از ماسک استفاده کنند. شست‌و‌شو و ضد‌عفونی کردن دست‌ها و پرهیز از حضور در اماکن عمومی در صورت داشتن علائم سرماخوردگی و بیماری بهترین راهکار برای محافظت از خود و دیگران است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار